27. 8. 2015

Můj názor na gluten-free

Setkala jsem se s hodně názory. Někdo by si nejradši dal roušku, aby se nenadýchal pšenično-žitno-ovesných mikročástic, někdo dietu dodržuje striktně, někdo si sem tam něco dopřeje, někdo zůstal u přesvědčení o blahodárnosti tří bílých rohlíků a točeňáku, a pak jsou tu ti, kteří mají skutečně alergii.

Já sama se snažím držet 'bezlepkovou dietu'. Ani se mi tomu nechce říkat dieta, protože jím úplně normálně, co mám ráda, a vůbec si to neuvědomuju. Teda dokud nedojdu do nějaké kavárny, restaurace nebo pekárny. A taky o není žádné drama, když si jednou prostě něco dám. (naposledy to byl burger a včera taky kousek čerstvého chleba^^)


Proč si myslím, že je dobré jíst -bez-lepku-?
Lepek se cpe úplně všude. Pšeničná mouka ještě víc. Vyrábí se z něj základní potraviny, které kupuje většina konzumentů. Já sama jsem byla požírač lepku vždy a všude s výrazem ve tváři 'no a co, dyť je to jídlo jako každý jiný'. Jenže víte, co se stává, když něčeho prostě sníte moc? Přejíte se? A když se tím stejným přejídáte každý den? Nejsem odborník na stravu a trávení (ugh, metabolismus aka moje oblíbené učivo). Ale že to není nějaká super-potravina, to je mi (teď už) jasné.
Alergie není jediná reakce organismu na lepek. Existuje také něco jako intolerance - znamená to, že v organismu nemáte dostatek protilátek na strávení lepku. Tyto 'malé' intolerance pak mohou způsobovat kožní onemocnění, bolesti hlavy, únavu, nespavost a tak dále, protože organismus nefunguje přirozeně.

Mé lepkové dny vypadaly asi takto: snídaně cereálie (óó, kdo by to byl řekl, samá pšeničná mouka!! a přitom to zní tak celozrnně, tak zdravě), svačina bebe sušenky (to stejné), oběd těstoviny s omáčkou (mouka mouka mouka), svačina zlaté polomáčené a večer chleba se šunkou (berte v potaz prosím, že jsem líná studentka a během školního roku nebydlím doma:D).
Omezení lepku bylo to nejlepší, co jsem pro sebe mohla udělat. Je to samozřejmě záminka toho, abych začala jíst zdravě a zařadila více zeleniny, ovoce, ořechů, semínek, luštěnin a tak. A součástí tohoto zdravého jídelníčku je pro mě i gluten-free.

Nemyslím si, že bychom museli ze dne na den vyhodit všechny sušenky, tyčinky a koláčky z našich šuplíků, ani že bychom se měli omezovat, když jsme jednou za měsíc na oslavě nebo v cukrárně. Dělám to čistě pro svůj lepší a 'lehčí' pocit, pro to, že nechci do svého těla cpát živiny, ze kterých nic nemá (a zatěžují ho). Díky omezení lepku mám daleko víc energie, nevím, jestli je to jenom placebo, ale fakt je to lepší! A všeho moc škodí, že.

Držíte bezlepkovou "dietu" nebo se snažíte?
Máte intoleranci?
A jaký je váš názor?
Hezkej den :)

Edit: Připravuju pro vás také článek s nejjednoduššími recepty pro lenošníky, jako jsem já, a chudé studenty, to taky jsem (hned po tom, co si nakoupím oblečení a boty). Všechny samozřejmě bez lepku, bez laktózy a mňamkózní!


5 komentářů:

  1. Na ty recepty se těším :) Sama bezlepkovou dietu nedržím, ale jednou za čas najedu na dietu, kdy se zaměřuju hlavně na zeleninu, různé oříšky, semínka a bílkoviny :)

    Simply Janet

    OdpovědětVymazat
  2. Hrozně, ale hrozně bych to chtěla zkusit. Někde jsem četla, že i člověk z toho může mít nafouklé břicho:) Jenže je těžké to omezit, určitě bych byla ráda za recepty:)
    Verranda

    OdpovědětVymazat
  3. Prejedať sa stravou obsahujúcou lepok je samozrejme nezdravé, avšak v normálnom množstve je to absolútne nezávadné. Celkovo prejednanie sa nie je pre telo vhodné, logicky :D Rozumiem, že dnes je moderné byť raw gluten-free vegan a podobne, tváriť sa "healthy", no oveľa zdravšie je jesť normálne a teda všetky základné potraviny, ovocie, zeleninu, mäso aj pečivo atď. Všetko s mierou a s rozumom :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Môj brat a sestra majú celiakiu, čiže celá rodina drží bezlepkovú diétu, má to len jednu nevýhodu, bezlepková múka a sladkosti sú dosť drahé.
    Super článok! :)
    TIMBLEMOND

    OdpovědětVymazat